Medlemsinformation

Här kan du som medlem läsa om praktisk information för dig som medlem. Läsa även om våra ordningsföreskrifter inom föreningen för svar på frågor.

Andrahandsuthyrning 

Andrahandsuthyrning kräver tillstånd från styrelsen och ansökan skall vara skriftlig. Den som hyr din lägenhet blir din hyresgäst och du blir hyresvärd. Ansökan om andrahandsuthyrning administreras av vår förvaltare Nisses Förvaltnings AB.

Brandskydd

Medlem ansvarar för att fungerande brandvarnare finns i lägenheten. Rökning och användande av öppen eld är förbjudet i källare liksom i alla gemensamma utrymmen . Inga brandfarliga eller explosiva ämnen får förvaras i källare. Källargångar, liksom trapphus, skall hållas fria från alla slags föremål. Inte heller får dörrmattor finnas i trapphusen, såväl av brandskyddsskäl som för att underlätta städningen Brandmyndigheten kräver att utrymningsvägarna hålls fria.

Bredband och tv

Vi har tecknat Gruppavtal med Tele2 som innebär Internet 100 Mbit/s och telefoni bas. Avgiften är ett tillägg på månadsavgiften för samtliga i Brf Tallkronan. Det är dock inget tvång att använda tjänsterna.

Grundutbud för kabelTV-avgiften för dessa är ett obligatoriskt tillägg på fakturan för månadsavgiften till föreningen. Dessutom kan man genom Tele2 skaffa sig tillgång till fler kanaler. 

Har du ytterligare detaljerade frågor kring internet, telefoni eller tv vänder du dig till Tele2. 

Elavtal

Medlem tecknar eget avtal med valfri leverantör. Medlem behöver även anmäla till Sundsvall Energi som är nätägare.


Elbilsladdning

Det finns fyra laddstolpar för elbilsladdning för medlemmar i föreningen. Vi har valt systemleverantören Eways och personligt laddkort. Du behöver först kontakta styrelsen@brf-tallkronan.se för att skriva under ett avtal och därefter få en aktiveringskod för att beställa laddkort. 

Du beställer laddkortet på hemsidan: https://my.eways.se/ordercard

När du har skickat in undertecknat avtal delges du koden för att beställa laddkort. 

Drift av systemet med laddkort hanteras av Eways och frågor kring aktivering av kortet kan deras kundtjänst besvara 010-121 94 00 eller helpdesk@eways.se

Förvaring cyklar och barnvagnar

Cyklar får av de säkerhetsskäl som stadens brandförsvar och vårt försäkringsbolag anvisar inte placeras i trapphus och entréer (se också Brandskydd). Cyklar förvaras i cykelrum, i cykelställ utanför port eller i medlemmens eget källarförråd.

Våra cykelrum är endast avsedda till förvaring av cyklar. 

Av brandsäkerhetsskäl får inte barnvagnar, pulkor eller dyl. ställas i trapphusen. 

Hobbyrum

På Tallrotsgatan 8 finns ett hobbyrum för medlemmar i föreningen. 

Källsortering

Hushållssopor, tidningar, papper, plast, glas och matavfall sorteras och slängs vid återvinningsstationen som finns på grusplanen mellan alla huskroppar.

Grovsopor till exempelvis farligt avfall, julgran, kläder, möbler ansvarar du som medlem för att frakta till återvinning. Det finns ingen bortforsling via föreningen.


Är det full i källsorteringen? Ta med avfallet hem igen och kom tillbaka när kärlet har tömts.

Fåglar och andra vilda djur får inte matas så att nedsmutsning eller sanitär olägenhet uppstår. Tänk på att allt ätbart som läggs ut kan dra till sig råttor.

Parkering

Parkeringsbevakning

Drakstaden Parkering utför bevakning mot felparkerade fordon inom området. Detta för att öka framkomligheten då det råder ett allmänt parkeringsförbud inom området förutom på skyltade förhyrda platser. Har ni besökande hänvisas dessa att parkera längs gatan där det råder datumparkering. 

Att ställa sig utanför en entré för lastning och lossning är dock tillåtet under kortare perioder. Behöver du stå längre beviljas tillfälliga tillstånd via telefon 060-607 96 70. 

Vid frågor gällande parkeringsregler kontakta Drakstaden Parkering på telefonnummer 060-607 96 70.

Parkeringsplatser och garage

Föreningen har 21 garage och 94 parkeringsplatser med motorvärmaruttag. Till dessa finns separat kölista som administreras av Nisses. 

Motorvärmaruttagen ska inte användas för laddning av elbilar.

Vill du veta mer om parkering, garage och kölistan?
Ta kontakt med Nisses info@nisses.net eller 060-129530. 

Gästparkering

Föreningen har fyra platser för gästparkering på vändplan vid källsorteringen som betalas genom mobilapplikationen Parkster. 

Porttelefoni

Föreningen har porttelefon, vid nyinflyttning eller ändring av telefonnummer meddelas KEHAB på e-post adressen order@kehab.se  eller på telefon 060-61 44 81.  Vid ändring av telefonnummer debiteras medlemmen en avgift från KEHAB. 

Ytterdörren kan öppnas med nyckelbrickor som skall överlämnas vid lägenhetsöverlåtelse. 

När du vill släppa in någon som ringer på porttelefonen trycker du på siffran '5' på din telefon.

Inglasning och målning av balkong

Inglasning av balkong

Bostadsrättsinnehavare bekostar inglasning av balkong. Bostadsrättsinnehavare ansvarar för ansökan och kostnad för bygglov. Frågor kring processen hänvisas till Sundsvalls kommuns Bygglovsavdelning. Det finns även en bygglovsguide där du får svar på frågor kopplat till ansökan och handlingar inför bygglovansökan.

Tidigare inglasningar har utförts av Lindfors Glas i Matfors. Du kan kontakta dem innan ansökan om bygglov för att få en prisindikation samt information om processen.

Har du frågor kan du kontakta föreningens vice värd.

Målning av balkongens tak

Vill du måla taket på balkongen krävs noggrann tvätt innan och att färgen stryks på två gånger.

Godkänd färdkod:

Störning

I första hand kontakta den som stör dig och påtala problemet. Hjälper inte detta upprätta en störningsanmälan som finns bland Blanketter, stadgar och regler. Du och minst en granne till behöver fylla i den och skicka den till vår förvaltare Nisses för att styrelsen via förvaltaren ska kunna agera. 

Vid akut störning där problemet inte har löst sig trots att du har påtalat det ring 060-12 95 30.

Tvätt

Egna tvättmaskiner ska kopplas in i badrummet, inte i köket eller något annat utrymme. 

För vår gemensamma trivsel är det viktigt att vi alla följer de ordningsregler som finns uppsatta vid tvättstugorna.